دانستنی های علمی و عمومی

هر نکته مهمی را که در زندگی خود نیاز دارید و تا کنون از دانستن آن غافل مانده اید را اینجا می یابید. . .

دانستنی های علمی و عمومی

هر نکته مهمی را که در زندگی خود نیاز دارید و تا کنون از دانستن آن غافل مانده اید را اینجا می یابید. . .

  • ۰
  • ۰

از بین بردن تیرگی های دندان بدون اینکه به شکل آن و همچنین موقعیت دندان در فک آسیبی وارد شود و یا دچار تغییر ظاهری گردد، یک پروسه مهم و حساس می باشد که از آن به عنوان فرآیند سفید کردن داخلی دندان نام می برند. متخصص ریشه دندان در رشتاین درمان به عنوان یک درمان زیبایی برای دندان های جلویی و یا به عنوان یک پیش درمان در زمینه انجام پروتز دندان مصنوعی یا قبل از انجام سرامیک کردن دندان ها انجام می گردد.

به این نکته توجه شود که اگر تصمیم به سفید کردن داخلی دندان داریم، باید عصب کشی به طور کامل و اصولی انجام شده باشد. اگر در این زمینه شک داشتید دکتر برای شما رادیوگرافی پری اپیکال تجویز می کند.

اگر هم دندان در اثر تخریب و عفونت سیاه شده و در این مدت درمانی مانند عصب کشی و پرکردن انجام نداده‌اید حتما قبل از سفید کردن داخلی دندان باید عصب کشی را به طور کامل انجام دهید. امکان سفید کردن دندان بعد از عصب کشی وجود دارد و نیاز نیست فاصله ای بین این دو درمان ایجاد شود.

اقدامات لازم پیش از بلیچینگ داخلی

برای انجام بلیچینگ نیاز است مقدماتی را انجام دهیم تا شرایط برای سفید کردن داخلی دندان فراهم شود. ابتدایی ترین کار درمان کامل پوسیدگی دندان است. باید پوسیدگی به صورت کامل از بین برود، دندان عصب کشی شود و سپس اقدام بلیچینگ نمایید. عدم انجام این موارد باعث می شود محلول بلیچینگ با عفونت واکنش دهد، در نتیجه علاوه بر عفونت بیشتر، درد زیادی را در آن محل ایجاد کند.

تفاوت بلیچینگ داخلی با بلیچینگ خارجی

در فرآیند سفید کردن داخلی دندان، محلول بلیچینگ و عملیات درمان در مورد دندان های خراب، عفونت کرده و یا آسیب دیده از ناحیه ریشه، انجام می شود. معمولا در این موارد دندان به صورت موضعی دچار تغییر رنگ و تیرگی است. اما در روش بلیچینگ خارجی، ماده بلیچینگ برای سطح کلی دندان ها استفاده می شود. در واقع در این روش به صورت یک دست و کلی سطوح دندان ها سفید می شود. نیازی به تراش و ایجاد کار اضافه نیست و با سطح سالم دندان روبرو هستیم. زمانی که از بلیچینگ داخلی قرار است استفاده شود، محلول بلیچینگ به درون حفره مورد نظر در دندانی که دچار تیرگی شده است تزریق می شود.

روش‌های مختلف انجام بلیچینگ داخلی

فرآیند تغییر رنگ بعد از عصب کشی دندانها (بلیچینگ داخلی) در چند روش مختلف انجام می شود که انتخاب روش درمانی توسط پزشک به عوامل مختلفی بستگی دارد. پرکاربردترین روش های انجام بلیچینگ عبارتند از:

  • روش داخل مطب (In Office)

از محلول بلیچینگ با قدرت بالا در این روش استفاده می شود. به همین خاطر به صورت حضوری در مطب پزشک، محلول به حفره دندان مورد نظر تزریق می گردد و باید به مدت مشخصی که به نوع محلول بستگی دارد، روی دندان باقی بماند. برای تکمیل درمان ممکن است نیاز باشد فرد چند بار به مطب پزشک مراجعه نماید. معمولا در این موارد فاصله تزریق حداقل یک هفته در نظر گرفته می شود تا تاثیر بلیچینگ بر روی سطوح دندان و قدرت خورندگی کم شود.

در زمان استفاده از این روش باید به صورت کامل دندان ایزوله شود. چرا که قدرت بالای محلول ممکن است به مینای دندان و لثه آسیب وارد کند.

در مواردی که نیاز به تاثیر بیشتر می باشد و شرایط به درستی کنترل شده باشد، ماده بلیچینگ را هم زمان در درون حفره و برای سطح استفاده می کنند که می شود گفت مجموع بلیچینگ داخلی و خارجی است.

  • روش قدم زنان (Walking) یا همراه

در روش قبلی بخاطر قدرت بالای محلول و همچنین شرایط کنترلی که نیاز بود، باید بعد از مدتی محلول از محل برداشته می شد. در این روش محلول به محل مورد نظر تزریق می شود و روی آن پانسمان انجام می گیرد. فرد به مدت یک هفته به زندگی روزانه خود می پردازد و بعد از یک هفته دوباره به مطب مراجعه می نماید. در مراجعات بعدی نیز این روند تکرار می شود. قدرت محلول استفاده شده در این روش از روش قبلی پایین تر است. از جمله مواد استفاده شده در این روش سدیم پربورات می باشد.

https://drshamsdentist.com/%d8%af%d9%86%d8%af%d8%a7%d9%86%d9%be%d8%b2%d8%b4%da%a9%db%8c-%d8%af%d8%b1-%d8%b1%d8%b4%d8%aa/

این روش نیاز به تخصص بیشتری دارد و باید به درستی هم محلول تزریق شود و هم امکان انجام پانسمان و فضای مورد نظر برای آن باشد.

  • روش ترکیبی (داخل مطب و همراه)

اگر هر دو روش بالا را در مورد بلیچینگ به کار ببرند، از آن به عنوان روش ترکیبی نام می برند. در این حالت ابتدا محلول قوی تزریق می شود و بعد از زمان مشخصی از روی دندان برداشته می شود و محلول بلیچینگ با دز پایین تر به صورت ماندگار همراه با پانسمان اجرا می گردد. این محلول تا هفته بعد باقی می ماند تا روند تکرار شود. میزان اثر بخشی این روش در صورتی بیشتر خواهد بود که نکات مربوط به بلیچینگ توسط پزشک به درستی رعایت شود و عوارضی برای فرد بوجود نیاید.

  • ۰۱/۰۸/۰۸
  • نیلوفر niloo

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی