دانستنی های علمی و عمومی

هر نکته مهمی را که در زندگی خود نیاز دارید و تا کنون از دانستن آن غافل مانده اید را اینجا می یابید. . .

دانستنی های علمی و عمومی

هر نکته مهمی را که در زندگی خود نیاز دارید و تا کنون از دانستن آن غافل مانده اید را اینجا می یابید. . .

۳ مطلب در تیر ۱۴۰۱ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

وب سایت های موبایل پسند (موبایل فرندلی) و سئو

در انتهای چک کردن سئو داخلی سایت می بایست به بررسی پلتفرم سایت در دستگاه های موبایل بپردازید. همانطور که از آمارها پیداست، استفاده از دستگاه های موبایل در حال افزایش است و حتی در برخی پلتفرم ها بیش از دسکتاپ نیز می باشد.

گوگل اخیرا اعلام کرده که جستجوهای موبایلی از دسکتاپ پیشی گرفته و این مسئله بدین معنیست که اگر به دستگاه های موبایل توجهی نکنید، نیمی از پتانسیل جذب کاربران را از دست خواهید داد.

یک وبسایت موبایل فرندلی چیست؟

یک وبسایت وقتی موبایل فرندلی است که دارای ویژگی های زیر باشد:

  • بتواند بدون زوم کردن یا اسکرول افقی مورد استفاد قرار گیرد.
  • تست گوگل تحت عنوان mobile friendly test را با موفقیت پشت سر بگذارد.
  • بارگذاری آن در موبایل سریع باشد (کمتر از سه ثانیه).
  • به کاربران امکان دهد که همانند نسخه دسکتاپ بتوانند از تمام امکانات سایت در موبایل خود بهره مند شوند.

برای اطمینان از رضایت کاربران در دستگاه های موبایل، گوگل در آپریل 2015 الگوریتم جدیدی را تحت عنوان Mobilegeddon معرفی کرد. این الگوریتم وبسایت هایی که استاندارهای موبایل را رعایت نمی کنند، از ایندکس گوگل خارج می سازد.

برای اطمینان بیشتر از اینکه وب سایت شما موبایل فرندلی بوده و در رقابت با سایر وبسایت های چیزی کم ندارد، خواندن مطالب دسته بندی سئو موبایل را پیشنهاد می کنیم.

مرحله دوم: مبانی سئو فنی

تا اینجای مطلب با بخش هایی از سئو داخلی مانند نام دامنه، پلتفرم وب سایت، ساختار وب سایت و بهینه سازی صفحه آشنا شدیم. در ادامه قصد داریم که به بحث هایی از قسمت های فنی سئو بپردازیم. سئو فنی یک هدف دارد و آن هم اطمینان از دسترسی موتورهای جستجو به صفحات مهم سایت است تا اینکه بدون هیچ مشکلی بارگذاری گردند.

کاربر و نقشه سایت XML

گوگل پیشنهاد می کند که شما نقشه سایتی فراهم کنید که حاوی لینک هایی از صفحات مهم سایت یا در صورت امکان تمام صفحات سایت باشد. شما می توانید این نقشه سایت را در دسترس کاربران نیز قرار داده و آن را در منوی اصلی یا فوتر سایت بگذارید.

نقشه سایت علاوه بر کمک به کاربران می تواند به گوگل نیز کمک زیادی کند تا صفحات وب سایت را به راحتی یافته و آن ها را پردازش کند. برای این کار یک نقشه سایت XML ایجاد کرده و آن را از طریق کنسول جستجو به موتورهای جستجو گوگل و بینگ معرفی کنید.

یک نقشه سایت بهینه شده می بایست حاوی لیستی از تمام صفحاتی که موتورهای جستجو به آن نیاز دارند بوده و لینک صفحات تکراری یا صفحات بی ارزش سایت در آن قرار نگرفته باشند. در بسیاری از مواقع برچسب ها و آرشیو های سایت جایی در این لیست ندارند.

وبمستر تولز گوگل و بینگ

یکی از راه های آگاه شدن از نحوه دیده شدن سایتمان توسط موتورهای جستجو، وبمستر تولز است. موتورهای جستجوی گوگل و بینگ این ابزار را برای کاربران ایجاد کرده و آن را به رایگان در دسترس آنها قرار داده اند.

شما می توانید از این لینک برای دسترسی به وبمستر تولز گوگل (اخیرا نام آن به کنسول جستجوی گوگل تغییر پیدا کرده است) و از این لینک نیز برای دسترسی به وبمستر تولز بینگ استفاده کنید. اگر تاکنون از این ابزار استفاده نکرده اید، در اولین گام اکانتی ساخته و آدرس نقشه سایت را در این ابزار ثبت کنید.

وبمستر تولز می تواند اطلاعات ارزشمندی را در مورد وبسایتتان در اختیار شما قرار دهد. شما می توانید رتبه سایت در کلمات کلیدی مختلف، تعداد بک لینک ها به سایتتان، تعداد صفحات ایندکس شده از سایت، خطاهای پایشی و دیگر موارد را در این ابزار مشاهده کنید.جهت اینکه بدانیم چگونه سئوکار شویم می توانید از این وبسایت استفاده کنید.

فایل Robots.txt

فایل Robots.txt در مسیر ریشه هر سایتی وجود داشته و از آن می توان برای راهنمایی موتورهای جستجو مبنی بر اینکه کدام فایل ها و مسیرها را می توانند پایش و ایندکس کنند، استفاده کرد.

در حالت نرمال تنها یک بار تنظیم این فایل کافیست و نیازی به تغییرات مستمر آن نمی باشد. برای آسودگی شما ابزاری برای تست این فایل در کنسول جستجوی گوگل وجود دارد و با استفاده از آن می توانید بررسی این فایل بپردازید. این ابزار در مواقعی که احیانا به صورت تصادفی جلوی دستری ربات های گوگل به یک مسیر خاص را گرفته باشد، بسیار مفید است.

  • نیلوفر niloo
  • ۰
  • ۰

چک لیست سئو در 2022

استفاده از سئو در دنیای مدرن برای رسیدن به جایگاه بالاتر در سایت‌ها و مرورگرهای مختلف اهمیت بسیاری دارد. از همین رو داشتن اطلاعاتی دقیق در این باره می‌تواند کمک کننده باشد تا بتوان سئو را بهبود داد. چک لیست سئو هر ساله تغییراتی را مشاهده می‌کند. تغییراتی که به منظور به روز شدن صورت گرفته و به دنبال خود می‌تواند افزایش سرعت و روند رشد را در پی داشته باشد.

در این مقاله و در ادامه تصمیم داریم از مهم‌ترین موارد و موضوعات چک لیست در سئو نکاتی را عنوان کنیم. نکاتی که به شما کمک کند تا بتوانید با آگاهی کامل از چگونگی بهبود سئو، روند خود را تغییر داده و در نهایت به نتیجه مطلوب و خوبی دست یابید. امید است با همراهی در این مقاله و در نهایت استفاده از آن‌ها بتوانید به نتایج مقبولی دست یابید.

اصلی‌ترین چک لیست اولیه سئو

در اولین قدم از چک لیست برای سئوی یک سایت، به سراغ اصلی‌ترین و مهم‌ترین موارد سئو رفتیم. این موارد نکاتی هستند که به عنوان پایه و اساس چک لیست سئو شناخته می‌شوند. از همین رو پیش از توجه به هر موضوع دیگری، این سه نکته را به دقت در چک لیست خود، مورد توجه و ارزیابی قرار دهید.

  1. استفاده از سرچ کنسول

سرچ کنسول به عنوان یکی از اصلی‌ترین پایه‌های چک لیست در سئو می‌تواند ارزیابی‌های بسیاری را انجام دهد. این بخش از چک لیست سئو  به عنوان یک ابزار رایگان شناخته می‌شود که آپشن‌های بسیاری را در دل خود دارد. آپشن‌هایی برای مدیریت و ارزیابی کاربران که می‌تواند برای بهبود سئو تاثیر بسیاری داشته باشد. با استفاده از این ابزار بهینه‌سازی سایت، ارتقا و افزایش سئو را در ابعاد مختلف و متفاوت در پی خواهد داشت.

  1. نصب پلاگین سئو برای وردپرس

استفاده از پلاگین برای بهبود تجربه کاربردی یک سایت می‌تواند موضوع مهمی باشد. اگر از قالب وردپرس برای سایت خود استفاده می‌کنید، توجه داشته باشید که نصب پلاگین‌های مختلف و افزونه‌های متفاوت می‌تواند قابلیت‌های بسیاری را برای شما به وجود آورد. قابلیت‌هایی که کارایی بسیاری داشته و می‌تواند در بهبود وضعیت سئو وردپرس در بلند مدت تاثیر به سزایی بگذارد. افزونه یوآست یکی از شناخته شده‎ ترین این موارد است که استفاده از آن می‌تواند نتایج مطلوبی را در پی داشته باشد.

  1. اتصال سایت به گوگل آنالیتیکس

گوگل آنالیتیکس به عنوان یک ابزار دیگر از ابزارهای سئو شناخته می‌شود که کارایی بسیاری را دارد. گوگل آنالیتیکس که به صورت رایگان برای استفاده در اختیار عموم قرار دارد و با استفاده از آن می‌توان گزارش‌های مختلفی را از سایت خود به دست آورد. گزارش‌های مختلف و متفاوتی از ورود کاربران و چگونگی برخورد کاربران با ابعاد مختلف سایت، نکاتی هستند که به صورت مفصل و کامل با این ابزار قابل دسترسی هستند. به این وسیله و با به‌کارگیری گوگل آنالیتیکس می‌توان سلیقه مخاطب خود را به دقت بررسی کرد و به نزدیک شدن محتوای ارائه شده به نیاز و سلیقه مخاطب کمک بسیاری کرد.

7 مورد از چک لیست سئو تکنیکال

دومین موضوع و موردی که به عنوان چک لیست سئو درباره آن قرار است مواردی را عنوان کنیم، چک لیست برای سئو تکنیکال است. چک لیست در سئوی تکنیکال موضوعی بسیار مهم است که در پس زمینه ساختار سایت و سئو قرار دارد. این چک لیست که پایه و اساس بخشی از سئو را تشکیل می‌دهد، از اهمیت بالایی برخوردار است. برخی از اصلی‌ترین موارد این چک لیست عبارت است از:

1. درست کردن نقشه سایت

با استفاده از نقشه سایت می‌تواند یک بستر مناسب را برای مرورگرهای مختلف ایجاد کرد. بستری که در آن URLهای یک وب سایت به شکلی دقیق و کامل در کنار هم قرار گرفته‌اند و می‌توانند برای سرچ و جست‌وجو دسترسی ساده‌تری را ایجاد کنند. در نهایت این بستر سبب می‌شود تا بهینه‌سازی سایت با سرعت بیشتری پیش رود. همچنین داشتن یک نقشه سایت دقیق سبب می‌شود تا ربات‌های مرورگرهایی مانند گوگل، دسترسی بهتری به سایت داشته و بتوانند به ایندکس شدن سایت کمک بیشتری کنند.

2. استفاده از HTTPS

استفاده از HTTPS ممکن است به عنوان عامل اصلی برای رتبه‌بندی سایت شناخته نشود اما عاملی است که می‌تواند در نتیجه آن تاثیر غیرمستقیم خود را داشته باشد. از همین رو توجه به این فاکتور و استفاده از آن می‌تواند احساس امنتی و اعتماد را برای کاربر به وجود آورده و به این ترتیب سبب افزایش بازدید و بهبود سئوی سایت بشود.

3. بهینه‌سازی فایل  Robots.txt

استفاده از فایل متنی Robots به موتورهای جست‌وجو کمک می‌کند تا فضای خزش در سایت شما را به خوبی پیدا کنند. قسمت‌های قابل قرارگیری در سایت برای موتورهای جست‌وجو مشخص شده و ابعاد دیگر سایت نیز به خوبی در دسترس این موتورهای جست‌وجوگر قرار می‌گیرد. از همین رو نتیجه استفاده از این فایل برای بهینه‌سازی سئو می‌تواند بسیار موثر باشد.

4. افزایش سرعت بارگذاری در سایت

سرعت بارگذاری در سایت، موضوعی است که در بسیاری از موارد می‌تواند مخاطبان سایت را افزایش دهد. از آنجایی که گاهی مشکلات اینترنتی سبب کاهش سرعت اینترنت می‌شود، داشتن یک سایت با سرعت بارگذاری بالا از اهمیت بسیاری برخوردار است. اهمیتی که بر روی تجربه کاربر نیز تاثیر مستقیمی خواهد داشت.

5. ایجاد افزونه برای فشرده‌سازی تصاویر

یکی از مهم‌ترین موضوعات و مشکلاتی که در استفاده از تصاویر در بین متن و محتوا وجود دارد، بازگذاری ضعیف و سخت تصاویر است. برای بهبود این شرایط و افزایش روند سرعت بارگذاری لازم است تا تصاویر به صورت فشرده شده بر روی سایت قرار گیرند. از همین رو استفاده از افزونه‌های فشرده‌سازی تصاویر می‌توانند کارایی بالایی را در این بین داشته باشند.

6. توجه به کاربران موبایل (Mobile Friendly)

داشتن یک وب سایت موبایل فرندلی سبب می‌شود تا کاربران موبایل نیز استفاده و بازدید بسیاری را از محتوای شما داشته باشند. این موضوع که به عنوان یکی از اصلی‌ترین موارد چک لیست سئو شناخته می‌شود، روزبه‌روز با اهمیت بیشتری نیز روبه‌رو است. نتایج و آمارها نشان می‌دهد که استفاده کاربران به سمت افزایش استفاده از موبایل رفته است. از همین رو توجه به این موضوع مخاطبان بسیاری را به سمت استفاده از سایت شما خواهد کشاند.

7. استفاده از دامنه قابل دسترسی برای یک وب سایت

توجه به دامنه به کار رفته در سایت، به عنوان یکی از موارد جدید در چک لیست برای سئو مطرح می‌شود. دامنه هر سایت ممکن است به اشکال مختلفی قابل بررسی باشد. با این حال، این موضوع می‌تواند بر روی ایندکس شدن سایت شما تاثیر مستقیمی داشته و روند رشد و بهبود سئو را تحت تاثیر خود قرار دهد.

  • نیلوفر niloo
  • ۰
  • ۰

چک لیست تحقیق کلمات کلیدی

تحقیقات کلمات کلیدی مهمترین بخش از پازل SEO و پایه سئو محسوب می‌شود. اگر نمی دانید مردم از چه کلمات کلیدی استفاده می‌کنند، پس چطور می‌توانید محتوای خود را برای موتورهای جستجو بهینه کنید؟

تحقیق کلمات کلیدی در واقع یک عملیات سئویی است که در آن عباراتی را که جستجوگران برای جستجوی اطلاعات و پیدا کردن پاسخ خود در وب استفاده می‌کنند، پیدا، تجزیه و تحلیل می‌کنند و در نهایت بکار می‌گیرند.

یک کلمه کلیدی اصلی برای هدف گیری پیدا کنید.

هر صفحه در وب سایت شما باید یک کلمه کلیدی اصلی را هدف اصلی خود قرار دهد. یک متخصص سئو باید به طور دوره‌ای تحقیق کلمات کلیدی را برای یافتن کلمات کلیدی مورد نظر و جدید انجام دهد. همچنین باید مطمئن شوید که هر بار که یک صفحه جدید را منتشر می‌کنید، بهترین کلمه کلیدی را هدف قرار ‌می‌دهید.

حال سوال اینجاست که چگونه می‌دانید بهترین کلمه کلیدی کدام است؟

به عنوان مثال، فرض کنید در حال نوشتن پستی در مورد بهترین پودرهای پروتئینی بودید. راه‌های زیادی وجود دارد که افراد می‌توانند این مورد را جستجو کنند مانند:

  • بهترین برنامه لاغری
  • کاملترین رژیم لاغری
  • بهترین برنامه غذایی رژیمی

شما کدام یک از این کلمات کلیدی را هدف می‌گیرید؟

 پاسخ ما به پرسش بالا این است که از ابزارهای گونا گون کمک بگیرید. با استفاده از ابزارهایی مانند Ahrefs و KWFinder و keywordplanner می‌توانید کلمه کلیدی اصلی را پیدا کنید و با توجه به استراتژی سئو از آن استفاده کنید.

در ادامه ما چند روش برای تحقیق کلمات کلیدی بیان خواهیم کرد.

از ابزار رسمی تحقیق کلمات کلیدی گوگل استفاده کنید.

یکی از ابزارهای مفید تحقیق کلمات کلیدی keywordplanner است. این ابزار، ابزار رسمی تحقیق کلمات کلیدی گوگل است. این ابزار منبع عالی از ایده‌های کلمات کلیدی است و به شما این امکان را می‌دهد کلمات کلیدی بلند و حتی سوالاتی را که جستجو شده است را بیابید.

کلمات کلیدی طولانی (Long-Tail Keyword) را جستجو کنید.

یک راه بسیار عالی برای یافتن کلمات کلیدی طولانی پیشنهادات گوگل (Google Suggest ) است. یک کلمه کلیدی را در گوگل وارد کنید اما دکمه جستجو را فشار ندهید. یکسری کلمه کلیدی بصورت کرکره‌ای برای شما نشان می‌دهد آنها همان‌هایی هستند که کاربران برای رسیدن به پاسخ خود جستجو می‌کنند.  بنابراین مطمئن شوید که این نکته در چک لیست سئو محتوا قرار می‌گیرد.

کلمات کلیدی پرسشی را همراه با پاسخ آن جستجو کنید.

کلمات کلیدی پرسشی بیشتر برای مقالات و پست بلاگ ایده‌آل است. پیدا کردن این سوالات به شما کمک می‌کند تا نیاز کاربران خود را بهتر بفهمید و پاسخ صحیحی به آنها بدهید. این سوالات را می‌توانید در Answer The Public (ATC) در کمترین زمان پیدا کنید. ابزارهای دیگری مانند  keyword overview tool و یا AlsoAsked.com نیز به شما در پیدا کردن کلمات کلیدی پرسشی کمک می‌کنند.

برای مثال اگر در ابزار (ATC) سرچ کنیم «making cake» خواهیم دید که چه سوالاتی را کاربران در این مورد جستجو می‌کنند.

هدف از جستجو را ارزیابی کنید.

ابتدا باید هدف از جستجو را پیدا کنید. هدف جستجو، دلیل جستجوی کاربران است. اگر صفحه شما با این هدف مطابقت ندارد، شانس رتبه بندی شما در صفحه نتایج بسیار کم است. سوال دیگری که پیش می‌آید این است که؛ قصد جستجو را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

به انواع و قالب صفحات رتبه بندی شده در Google برای کلمه کلیدی اصلی خود نگاه کنید. به عنوان مثال ما می‌توانیم به لینک‌های برتری که در صفحات سرپ گوگل مشاهده می‌شود توجه کنیم. یعنی بررسی کنیم ببینیم این لینک‌ها مقاله هستند، محصول هستند، ویدیو یا عکس هستند و مطابق با آنها از قصد و جستجوی افراد آگاهی یابیم.

برای مثال شخصی که به دنبال آموزش بافتنی است معمولا به دنبال دیدن یک ویدیو آموزشی یا آموزش تصویری است نه یک مقاله یا مثلا خرید بافتنی. در تصویر زیر با سرچ کلمه کلیدی مورد نظر متوجه می‌شویم که گوگل برای شخص جستجو گر در ابتدای صفحه نتایج، از ویدیوها استفاده کرده است. بنابراین صفحه فرود برای کلمه کلیدی آموزش بافتنی باید دارای یک ویدیو آموزشی باشد.

چک لیست سئو 

شانس خود را برای رتبه بندی در Google ارزیابی کنید.

درک سهولت یا دشواری رتبه بندی برای یک کلمه کلیدی به شما کمک می‌کند تا فرصت را مغتنم شمارید و انتظارات واقع بینانه ای نسبت به آن کلمه ایجاد کنید. اما تنها به سختی کلمه اکتفا نکنید. برای شناسایی سختی کلمات از ابزارهایی مانند keyword overview tool استفاده کنید. کلمه مورد نظر خود را وارد کنید و درجه سختی آن را بسنجید. اگر یک وب سایت تازه تاسیس هستید باید این نکته را در نظر بگیرید که رتبه گرفتن در کلماتی که سختی بالایی دارد برای شما دشوار است اما غیرممکن نیست.

از ابزارهای دیگری که می‌توانید استفاده کنید KWFinder است. هنگامیکه یک کلمه کلیدی را وارد این ابزار می‌کنید داده‌های بسیار مفیدی به شما می‌دهد. از جمله:

  • هزینه به ازای هر کلیک (CPC)
  • سختی کلمات کلیدی (Keyword difficulty)
  • حجم جستجو
  • تخمین بازدیدها
  • ترند و به روز بودن
  • نیلوفر niloo