دانستنی های علمی و عمومی

هر نکته مهمی را که در زندگی خود نیاز دارید و تا کنون از دانستن آن غافل مانده اید را اینجا می یابید. . .

دانستنی های علمی و عمومی

هر نکته مهمی را که در زندگی خود نیاز دارید و تا کنون از دانستن آن غافل مانده اید را اینجا می یابید. . .

  • ۰
  • ۰

7 تکنیک کاربردی برای افزایش نرخ کلیک در نتایج گوگل

بهینه‌سازی CTR یکی از مجموعه تکنیک‌هایی است که می‌تواند در رقابت‌های صفحه اول و جایی که فکر می‌کنیم راه دیگری جز دریافت بک لینک باقی نمانده، باعث رشد مقطعی جایگاه سایت ما شود.

معمولاً هرچه رتبه یک صفحه از سایت ما بالا می‌رود، صعود آن به رتبه بالاتر سخت‌تر از گذشته می‌شود. در این بخش تکنیک‌هایی برای بهینه‌سازی CTR بیان می‌شود؛ آموزش سئو خصوصی تکنیک‌هایی حرفه‌ای که با اجرای درست، می‌توانند باعث شوند در رتبه دوم یا سوم نتایج گوگل به اندازه رتبه یک ورودی دریافت کنید!

1-بهبود عنوان سئو؛ اولین مرحله برای جلب توجه کاربر

عنوان سئو اولین و مهم‌ترین مرحله برای تصمیم‌گیری کاربر است. یک عنوان جذاب و متفاوت می‌تواند شانس کلیک را افزایش دهد و در نتیجه باعث افزایش نرخ کلیک شود. عنوان صفحه یا تگ تایتل در صفحه به کاربر نمایش داده نمی‌شود و فقط در نتایج جستجو به نمایش در می‌آید. برای بهبود عنوان سئو و جلب توجه کاربر باید نکات زیر را در نظر داشته باشیم.

طرح سؤال؛ روشی ساده برای جذاب‌کردن عنوان

از آنجایی که ذهن انسان ناخودآگاه پاسخگو است، مطرح‌کردن پرسش در عنوان سئو می‌تواند تأثیر زیادی در جلب نظر کاربران داشته باشد. وقتی کاربر با یک سؤال در عنوان رو‌به‌رو می‌شود که پاسخ آن را نمی‌داند، به‌صورت ناخودآگاه برای یافتن پاسخ تلاش می‌کند. این روش به افزایش نرخ CTR و افزایش کلیک گوگل کمک زیادی خواهد کرد.

استفاده از اعداد؛ قابل درک‌کردن مفاهیم پیچیده

به مثال‌های زیر توجه کنید.

مثال اول:

  • 5 فاکتور اصلی تأثیرگذار در سئو توسط گوگل معرفی شد!
  • مهم‌ترین فاکتورهای تأثیرگذار در سئو توسط گوگل معرفی شد!

مثال دوم:

  • جشنواره تابستانی خرید با تخفیف ویژه
  • جشنواره تابستانی خرید با تخفیف ویژه (تا 40% تخفیف)

استفاده از اعداد سال‌هاست به عنوان یکی از رایج‌ترین تکنیک‌های افزایش ورود کاربران به سایت شناخته می‌شود، اما هنوز می‌توان با روش‌های خلاقانه‌تری از آن‌ها استفاده کرد. مثال اول مدلی رایج‌تر در استفاده از این تکنیک است، اما مثال دوم در طیف کوچکتری از سایت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، گرچه در هر دو مثال احتمالاً آمار کلیک بر روی گزینه‌هایی که از عدد در آن‌ها استفاده شده بیشتر است.

استفاده از افعال منفی؛ ایجاد احساسات درگیرکننده در کاربر

استفاده از افعال منفی به ایجاد احساساتی مانند ترس، اضظراب و نگرانی در ناخودآگاه مخاطب کمک می‌کند. 45 درصد احساسات ما تحت تأثیر ناخودآگاه ما هستند. افعال منفی با ایجاد درگیری و تشویش‌های کوچک در ذهن مخاطب، باعث می‌شود تا مخاطب نسبت به آن‌ها واکنش دهد. به مثال‌های زیر توجه کنید.

  • 5 چیزی که باید صبح‌ها بخورید
  • 5 چیزی که نباید صبح‌ها بخورید

در اینجا عنوان دوم می‌تواند باعث ایجاد احساس ترس و نگرانی کوچکی در ذهن مخاطب شود و او را تهییج کند تا اطلاعات بیشتری در این زمینه به دست آورد.

عبارت‌های تأثیرگذار؛ مفاهیمی با معنای یکسان برای همه

عبارت‌های تأثیرگذار، کلماتی هستند که در فرهنگ عامه همیشه یک معنای خاص دارند. برای مثال کلمه عالی، بی‌نظیر، باتضمین، باکیفیت و غیره، دارای بار معنایی مثبتی هستند. این کلمات برای همه افراد قابل فهم هستند و به دلیل بار معنایی قوی خود، استفاده از آن‌ها در عنوان می‌تواند شانس کلیک و افزایش نرخ CTR را بالا ببرد.

 استفاده از کاراکترهای خاص مانند پرانتز و گیومه

قبل از هر چیز باید این نکته را بیان کنیم که استفاده از تکنیک‌های پیش رو به‌طور همزمان در برخی موارد مناسب است، اما زیاده‌روی در استفاده از آن‌ها ممکن است تأثیر معکوس نیز ایجاد کند.

مطالعات نشان داده استفاده از پرانتز و گیومه در عنوان صفحه می‌تواند شانس کلیک کاربران را تا 40% افزایش دهد. علت این است که محتوای داخل پرانتز معمولاً نکته مهم یا قابل توجهی را بیان می‌کند. در این شرایط یا کاربر اطلاعات بیشتری از محتوای صفحه به‌دست می‌آورد یا آن را جذاب‌تر قلمداد می‌کند و در مورد محتوای صفحه کنجکاوی می‌شود.

از پرانتر هم در عنوان صفحه و هم در توضیحات متا می‌توانیم بهره ببریم. نکته مهم در مورد استفاده از پرانتز نحوه استفاده آن است. می‌توانید از عبارات هیجان‌انگیز و خلاقانه استفاده کنید. پیشنهادهای زیادی برای استفاده در پرانتز و براکت وجود دارد.

  • ذکر محتوای صفحه مثل (ویدیو، پادکست، اینفوگرافیک)
  • آمارها و اطلاعات سالانه (آمارهای سال 2019)
  • چک لیست
  • مطالعه موردی
  • راهنمای قدم به قدم

2- توضیحات متا، فرصتی طلایی برای مارکتینگ

توضیحات متا تریبونی 20 ثانیه‌ای است که در اختیار ما قرار می‌گیرد تا با زبان بی‌زبانی با مخاطبمان صحبت کرده و او را مجاب کنیم که روی لینک سایت ما کلیک کند. در هر حوزه کاری که فعالیت می‌کنید، کلماتی جادویی وجود دارند که می‌توانند کاربران شما را به وجد بیاورند. از این کلمات به خوبی استفاده کنید. عباراتی مثل رایگان، تعداد محدود، آخرین فرصت، مهم‌ترین، بهترین و بسیاری از عبارات مشابه در این دسته از عبارات حساس و هیجان‌انگیز قرار دارند.

https://khanomsin.ir/free-seo-training/

توضیحات متا در حالت کلی بهتر است توضیح مختصری از محتوای صفحه باشد، اما می‌توانید از تکنیک‌های زیر برای استفاده بهتر، بهره ببرید.

  • از انواع احساسات کاربر استفاده کنید. حس قدرت، شگفت‌انگیزبودن و حتی نگرانی و ترس هم می‌توانند در جای صحیح، کاربرد خوبی داشته باشند. (مثال: اگر می‌خواهید رتبه سایتتان در نتایج جستجو بعد از ماه‌ها و سال‌ها فعالیت از بین نرود پیشنهاد می‌کنیم از تکنیک‌های سئو کلاه سفید در سئوی سایت خود استفاده کنید. در این صفحه هر آنچه باید در مورد سئو کلاه سفید بدانید را توضیح داده‌ایم.)
  • می‌خواهید برای صفحات فرود (Landing Pages) سایت خود توضیحات متا بنویسید؟ بسیار خوب، از مزیت‌های رقابتی خودتان بگویید؛ چه چیزی شما را از رقبا متمایز می‌کند؟ به طور خلاصه در مورد آن‌ها بنویسید. (مثال: دوره جامع سئو مجموعه‌ای از 5 کارگاه تخصصی سئو با 20 ساعت آموزش حضوری است. در پایان دوره شما تمامی استانداردها و تکنیک‌های حرفه‌ای سئو را فرا می‌گیرید.)

3- A/B تست، تأثیر تغییرات خود را اندازه‌گیری کنید

برای اینکه بدانیم تغییراتی مانند تغییر عنوان و توضیحات متا چه تأثیری در افزایش نرخ کلیک داشته است، می‌توانیم از A/B تست در بازه‌های زمانی مشخص (مثلاً یک هفته و پس از تثبیت جایگاه) استفاده کنیم. دقت کنید که در این بازه‌های زمانی نباید تغییراتی دیگری ایجاد کنیم تا بتوانیم تأثیر واقعی بهینه‌سازی‌های انجام‌شده را بدون دخالت عوامل دیگر بررسی کنیم.

با استفاده از ابزار گوگل سرچ کنسول به‌راحتی می‌توانیم نتایج به‌دست‌آمده در بازه زمانی مشخص، مثلاً یک هفته اخیر را با هفته قبل مقایسه کنید. پیشنهاد می‌کنیم برای دقیق‌ترشدن داده‌ها Location و Device ها را نیز به یک نقطه خاص، مانند ایران و یک دستگاه خاص، مانند نتایج به‌دست‌آمده از موبایل محدود کنید.

4- استفاده از نشانه‌گذاری‌های استاندارد برای افزایش نرخ کلیک

نشانه‌گذاری‌های استاندارد بهترین مدل نمایش در صفحه نتایج جستجو را برای ما فراهم می‌کند. این نشانهگذاری‌ها ماهیت صفحه و نوع محتوا را به گوگل نشان می‌دهند. روش‌های مختلفی برای استفاده از نشانه‌گذاری‌های استاندارد برای افزایش نرخ کلیک وجود دارد.

  • Q/A: نمایش سؤالات مهم در نتایج جستجو
  • FAQ: نمایش سؤالات پرتکرار کاربران مرتبط به صفحه در نتایج جستجو
  • Product: نمایش امتیاز محصول، قیمت و اطلاعاتی مانند برند محصول در نتایج جستجو
  • Podcast: مدلی خاص شامل پادکست‌های مرتبط به یک موضوع

اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری درمورد نشانه‌گذاری‌های استاندارد به‌دست آورید و همراه با مثال‌های واقعی با تأثیر نشانه‌گذاری‌های استاندارد آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم در کارگاه آموزش سئو تکنیکال شرکت کنید.

5- از URLهای کوتاه (و معنادار) استفاده کنید!

یکی از موضوعات مطرح در سئو این است که گوگل صفحاتی با URL کوتاه و معنادار را بهتر درک می‌کند و در رتبه‌بندی به آن‌ها امتیاز بیشتری می‌دهد؛ اما فقط گوگل نیست که از URL کوتاه و معنادار خوشش می‌آید، بلکه کاربران نیز به این مسئله اهمیت می‌دهند. درصدی از کاربران برای درک محتوای یک صفحه به URL نمایش داده شده در محتوا هم توجه می‌کنند.

در تصویر زیر می‌توانید تفاوت نمایش URL استاندارد و غیر استاندارد را ببینید. انتخاب شما کدام است؟

6- از علاقه کاربر به محتوای جدید بهره بگیرید

استفاده از اعداد سال جاری یا سال پیش رو که نشان‌دهنده جدیدبودن و پیشروبودن محتوای ماست، می‌تواند در عنوان یا توضیحات متا ذکر شود. همچنین می‌توانیم از عباراتی مثل «جدیدترین نکات»، «مدل‌های روز» یا عبارات مشابه نیز به طرز خلاقانه‌ای در عنوان و توضیحات متا بهره بگیریم. حتی ذکر این که قرار است مدل‌های جدید مانتو در سال (2021) را در محتوای خود به کاربر نشان دهیم می‌تواند آن‌ها را برای کلیک بر روی لینک ما تا حد زیادی ترغیب کند.

علاوه بر کاربران، گوگل هم به محتوای تازه علاقه‌مند است، اگر دوست دارید در این مورد بیشتر بدانید مقاله الگوریتم تازگی محتوا  (Freshness) پیشنهاد خوبی برای مطالعه است.

7- استراکچردیتا، کارت طلایی پیروزی در رقابت جذب کاربر

آمارهای نشان می‌دهند که استفاده از استراکچردیتا و نمایش آن در نتیجه جستجو می‌تواند تا به طور میانگین بیش از 30% در افزایش نرخ کلیک تأثیر بگذارد. تفاوتی ندارد که از کدام نوع استراکچردیتا استفاده می‌کنید، در هر صورت اگر استراکچردیتا به درستی استفاده شود و توسط گوگل در نتایج به نمایش در بیاید مانند یک کارت طلایی برای پیروزی در رقابت جذب کاربر عمل می‌کند. برای آشنایی بیشتر با استراکچردیتا حتماً مقاله باورهای اشتباه در مورد استراکچردیتارا مطالعه کنید.

  • ۰۱/۰۸/۰۸
  • نیلوفر niloo

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی