دانستنی های علمی و عمومی

هر نکته مهمی را که در زندگی خود نیاز دارید و تا کنون از دانستن آن غافل مانده اید را اینجا می یابید. . .

دانستنی های علمی و عمومی

هر نکته مهمی را که در زندگی خود نیاز دارید و تا کنون از دانستن آن غافل مانده اید را اینجا می یابید. . .

  • ۰
  • ۰

کلمه ووفر از صدای سگ (woof) گرفته شده درست مثل کلمه تیوتر از صدای جیرجیرک گرفته شده است. ووفر و تیوتر برعکس هم هستند، یعنی ووفر بم و تیوتر صدای زیر ایجاد میکند. زمانی که میخواهید به یک موزیک با تمام جزئیات گوش دهید باید حداقل 6 کانال صوتی بگیرید .2 تا برای سمت چپ و راست یکی برای صدای اشخاص  و دوتا برای جزئیات یکی هم برای صدای بم یا همان ساب ووفر.

به زبان ساده ساب ووفر باعث میشود، تا شما صدای بم یا صداهای کلفت توی موزیک را بشنوید. چیزی که توی بلندگو صدا ایجاد میکند دیافراگم هست که توی حنجره انسان هم وجود دارد.دیافراگم ساب ووفر بزرگ میباشد یعنی فضای بیشتری را میتواند به حرکت درآورد اما تعداد دفعاتی که میتواند این کار را انجام دهد کم است پس دارای فرکانس کم اما قدرت زیاد میباشد.

 بهترین فرکانس برای ساب ووفر

جالب است بدانید که که محدوده شنوایی گوش انسان از 20هرتز تا 20 کیلو هرتز می باشد. هرتز واحد فرکانس می باشد یعنی یک صدا چند بار در ثانیه مرتعش می شود. اما واحد شدت صدا (کم یا زیاد بودن صدا) دسیبل است. هر چه عدد دسیبل بیشتر باشد یعنی شدت صدا بیشتر است (صدا بلندتر است.) هر چه شما به صداهایی با شدت بیشتر گوش دهید، زودتر دچار خطای شنوایی می شوید. پس لطفا در ضبط ماشین خود را بیش از حد زیاد نکنید.

کاربرد ساب ووفر ها چیست؟

برعکس بسیاری از باورهای امروزه، ساب ووفرها فقط برای تولید صدا بسیار بم و قدرتمند بکار نمی روند. در اصل برای تکمیل صدای موسیقی و همچنین کیفیت بالاترصدای بم بکار برده می شوند. در صورت استفاده صحیح از ساب ووفر، سیستم به بیس بسیار نرم با دقت عالی می رسد و تفکیک موسیقی به بهترین شکل بین باندها و ساب ووفر انجام می شود.

یکی از دلایلی که ساب ووفر بیس بسیار نرمتری نسبت به باندها می دهد، بزرگ بودن صفحه آن و در نتیجه پشتیبانی بهتر از فرکانسهای پایین می باشد. در نتیجه اگر هدف شما این است که صدای سیستم استریوی خودروی شما، بهترین صدای ممکن را تولید کند، استفاده از ساب ووفر را فراموش نکنید.

مهم نیست که شما ، راک ، رپ ، جاز یا حتی کلاسیک گوش میدهید ، یک ساب ووفر خوب، کیفیت صوتی سیستم شما ، را به سطحی بالاتر انتقال میدهد.

بطور کلی می توان صداهای تولیدی را به سه قسمت در موزیکها تقسیم کرد:

  • صدای بم
  • صدای ووکال یا میدرنج
  • صدای ریز، ساب ووفرها : برای تولید صدای بم که بین فرکانس 20 تا 200 هرتز می باشد استفاده می شوند.

این فرکانسی است که انواع بلندگوهای گرد و یا بیضی و یا کامپوونت و میدرنج از اجرای آن ناتوان هستند و یا در اجرای آن موفقیت زیادی بدست نمیارند. ساب وفرها برای تکمیل فرکانسهای پایین در ماشین بکار میروند و معمولا فرکانسهای پایین را بسیار زیبا اجرا می کنند.

استفاده از بلندگوهای بیضی و یا میدبیس برای فرکانسهای 20 تا 100 هرتز معمولا بسیار صدای خشکی ایجاد می کند. و هیچگاه بیس یک کواک بیضی در فرکانسهای بسیار پایین ( Low Frequency) به زیبایی صدای تولید شده توسط ساب ووفر نمیباشد.

انواع ساب ووفر

به طول کلی دو نوع ساب ووفر داریم. نوع اول مدل‌های پسیو است و نوع دوم اکتیو یا powered. ساب ووفر پسیو یا منفعل: این مدل فاقد آمپلی فایر است و برای نصب آن یک آمپلی فایر جداگانه یا همان تقویت کننده ی خارجی مورد نیاز است.

ساب ووفر اکتیو چیست؟

ساب اکتیو، مدلی است که خود دارای امپلی فایر داخلی است و ساب بدون نیاز به آمپلی فایر خوانده می شود. توجه کنید که امپلی فایر کار تقویت سیگنال را انجام می‌دهد. لذا ساب‌ ووفر های امروزی بیشتر در دسته‌ی اکتیو قرار می‌گیرند و برای استفاده کافی است فیش صدا را به ابزارهای مختلف از جمله تلویزیون، پلیرها، گوشی، تبلت، آلات موسیقی و غیره متصل کرد.

در گذشته مدل‌های پسیو بیشتر عمومیت داشت و برای استفاده ابتدا باید یک امپلیفایر به آن متصل می‌شد و سپس سیگنال صدا به امپلیفایر داده می‌شد.

اسپیکر کامپیوتر، البته انواع باکیفیت، شامل ساب‌ووفر اکتیو است چرا که راحتی استفاده در درجه اول اهمیت قرار دارد. اما اگر از نظر کیفیت مقایسه کنیم، تفاوتی بین دو حالت پسیو و اکتیو وجود ندارد مگر آنکه امپلیفایر و سیم‌های ارتباطی کیفیت مطلوبی نداشته باشند و نویز زیادی به سیگنال واقعی صدا اضافه کنند.

انواع ابعاد ساب ووفرها

ساب ووفر ها از نظر سایز به چند دسته مختلف تقسیم میشوند : ساب ووفر 6 اینچ، ساب ووفر 8 اینچ، ساب ووفر 10 اینچ، ساب ووفر 12 اینچ، ساب ووفر 15 اینچ و ساب ووفر 18 اینچ. معمولا به ساب ووفرهای زیر 12 اینج اصطلاح “مینی ساب” نیز اطلاق می شود.

ساب ووفر 12 اینچ بعلت ابعاد متوسط و کیفیت و پرتاب صدای بالا پرمصرف ترین ساب ووفر هرتز می باشد. ساب ووفرهای معمولا برای راه اندازی به آمپلی فایرهایی با توان 150RMS به بالا دارند.  هر چه صفحه در ساب ووفر بزرگتر می شود تمایل ساب ووفر به اجرای فرکانسهای پایین بیشتر می شود و در نتیجه صدای نرمتری تولید می کند که ساب های 15 اینچی از این نمونه هستند.

همچنین هر چه صفحه ساب ووفر کوچکتر باشد. کنترل صفحه ساب راحتتر می شود و در نتیجه دقت ساب افزایش پیدا می کند. ساب ووفرهای 10 اینچ و 8 اینچ دقت بالاتری نسبت به بقیه ساب ووفرها دارند.

  • ۰۱/۰۲/۲۹
  • نیلوفر niloo

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی