دانستنی های علمی و عمومی

هر نکته مهمی را که در زندگی خود نیاز دارید و تا کنون از دانستن آن غافل مانده اید را اینجا می یابید. . .

دانستنی های علمی و عمومی

هر نکته مهمی را که در زندگی خود نیاز دارید و تا کنون از دانستن آن غافل مانده اید را اینجا می یابید. . .

  • ۰
  • ۰

کامپوزیت دندان چیست؟

کامپوزیت دندانپزشکی ماده‌ای خمیری شکل است که از ترکیب پلاستیک و شیشه (رزین) ساخته  شده است. از کامپوزیت دندانی برای ترمیم دندان‌های فاسد یا پوسیده استفاده می‌شود. این ترکیبات همچنین برای تغییر شکل دندان و زیبایی خط لبخند مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نوع از کامپوزیت دندان تحت عنوان کامپوزیت ونیر شناخته می‌شود.

کامپوزیت دندانی برای چه اشخاصی است؟

کامپوزیت دندانپزشکی برای همه افراد مناسب نمی باشد. کسانی که دندان‌هایشان زیاد نامرتب و به هم ریخته اشت، نمی‌توانند از این روش برای زیبایی دندان‌هایشان استفاده نمایند. این افراد می‌بایست ابتدا ارتودنسی کنند.

در مواردی که فردی دندان‌هایش دچار لب‌پریدگی و شکستگی شده باشد (مثلاً به علت خوردن تخمه با دندان‌های جلو!) و یا برای افرادی که تمایل دارند رنگ یا فرم دندان‌هایشان را تا حدی تغییر دهند، کامپوزیت دندانپزشکی روش مناسبی خواهد بود.

مزایای کامپوزیت دندان

یکی از بهترین مواد برای ترمیم دندان و زیبا سازی لبخند ، استفاده از کامپوزیت دندان است . و نکته ای که وجود دارد این است که دندانپزشک زیبایی بدون کمترین آسیبی مواد کامپوزیتی را روی دندان قرار  داده و به دندان ها آسیبی وارد نمی کند . به این معنی که در قرار دادن این نوع مواد بر روی دندان, دندان ها تراش نمی خورند و آسیبی به دندان وارد نمی شود.

معایب کامپوزیت دندان

مراقبت از کامپوزیت دندان باید به درستی اجرا شود و فرد به طور مداوم بهداشت دهان ودندان خود را رعایت کند تا آسیبی به دندان های خود وارد شود . قابل ذکر است که کار با مواد کامپوزیتی سخت می باشد و نیاز به مهارت کافی دندانپزشک زیبایی دارد تا بهترین لبخند برای فرد ایجاد شود . عدم مهارت و تجربه کافی می تواند پایداری رضایت بیمار را کاهش دهد .

مراقبت های لازم بعد از نصب کامپوزیت دندان

دندان ها پس از چسباندن کامپوزیت، نیاز به مراقبت بیشتری دارد. لذا بعد از مصرف نوشیدنی های گازدار و غذاهای رنگی، باید دندان­ها مسواک شده و از نخ دندان استفاده شود تا رنگدانه ها به مدت زیادی در تماس با دندان های کامپوزیتی نباشد. باید توجه داشت که کامپوزیت یک روش زیبایی دائمی است که مراقبت فرد برای طول عمر آن لازم و ضروری است. البته چنانچه کامپوزیت در اثر خوردن ماده غذایی سفت و یا ضربه، شکسته و لب پر شود، قابل ترمیم است. اگر فرد نکات بهداشتی دهان و دندان را رعایت کند، کامپوزیت ها دچار تغییر رنگ نمی شوند. اگر هم تغییر رنگ بدهند، با پولیش به حالت اولیه برگردانده می شوند.

بهترین برند کامپوزیت دندان چیست؟

بهترین برند های کامپوزیت، برند های ژاپنی به نام های Gradia DIrect ،  Geanial و  kuraray و برند های آمریکایی به نام های Bisco ، 3M و Cosmedent، همچنین برند های سوئیسی مثل سارمکو از برند های خوب جهت کامپوزیت دندان می باشند. 

البته باید توجه داشت که امری که موجب تفاوت در برند های مختلف کامپوزیت می شود، نوع برن کامپوزیت نیست، بلکه این مهارت و تکنیک دندانپزشک است که موجب مرغوبیت یک برند می شود. زیرا اکثر برندها دارای استانداردهای لازم بوده و مراحل کنترل کیفی را طی کرده اند. ممکن است با بهترین نوع کامپوزیت، نتیجه ای عکس حاصل شود.

نکته ای باید به آن توجه شود این است که تنها عارضه کامپوزیت دندان، در نتیجه ی خوب و درست سوار نشدن کامپوزیت روی لثه و وارد شدن آسیب های جدی و شدید به آن است. لذا باید در انتخاب دندانپزشک با تجربه و متخصص دقت کرد.

کامپوزیت دندان در رشت

  • ۰۱/۰۲/۲۹
  • نیلوفر niloo

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی