وب سایت های موبایل پسند (موبایل فرندلی) و سئو
در انتهای چک کردن سئو داخلی سایت می بایست به بررسی پلتفرم سایت در دستگاه های موبایل بپردازید. همانطور که از آمارها پیداست، استفاده از دستگاه های موبایل در حال افزایش است و حتی در برخی پلتفرم ها بیش از دسکتاپ نیز می باشد.
گوگل اخیرا اعلام کرده که جستجوهای موبایلی از دسکتاپ پیشی گرفته و این مسئله بدین معنیست که اگر به دستگاه های موبایل توجهی نکنید، نیمی از پتانسیل جذب کاربران را از دست خواهید داد.
یک وبسایت موبایل فرندلی چیست؟
یک وبسایت وقتی موبایل فرندلی است که دارای ویژگی های زیر باشد:
- بتواند بدون زوم کردن یا اسکرول افقی مورد استفاد قرار گیرد.
- تست گوگل تحت عنوان mobile friendly test را با موفقیت پشت سر بگذارد.
- بارگذاری آن در موبایل سریع باشد (کمتر از سه ثانیه).
- به کاربران امکان دهد که همانند نسخه دسکتاپ بتوانند از تمام امکانات سایت در موبایل خود بهره مند شوند.
برای اطمینان از رضایت کاربران در دستگاه های موبایل، گوگل در آپریل 2015 الگوریتم جدیدی را تحت عنوان Mobilegeddon معرفی کرد. این الگوریتم وبسایت هایی که استاندارهای موبایل را رعایت نمی کنند، از ایندکس گوگل خارج می سازد.
برای اطمینان بیشتر از اینکه وب سایت شما موبایل فرندلی بوده و در رقابت با سایر وبسایت های چیزی کم ندارد، خواندن مطالب دسته بندی سئو موبایل را پیشنهاد می کنیم.
مرحله دوم: مبانی سئو فنی
تا اینجای مطلب با بخش هایی از سئو داخلی مانند نام دامنه، پلتفرم وب سایت، ساختار وب سایت و بهینه سازی صفحه آشنا شدیم. در ادامه قصد داریم که به بحث هایی از قسمت های فنی سئو بپردازیم. سئو فنی یک هدف دارد و آن هم اطمینان از دسترسی موتورهای جستجو به صفحات مهم سایت است تا اینکه بدون هیچ مشکلی بارگذاری گردند.
کاربر و نقشه سایت XML
گوگل پیشنهاد می کند که شما نقشه سایتی فراهم کنید که حاوی لینک هایی از صفحات مهم سایت یا در صورت امکان تمام صفحات سایت باشد. شما می توانید این نقشه سایت را در دسترس کاربران نیز قرار داده و آن را در منوی اصلی یا فوتر سایت بگذارید.
نقشه سایت علاوه بر کمک به کاربران می تواند به گوگل نیز کمک زیادی کند تا صفحات وب سایت را به راحتی یافته و آن ها را پردازش کند. برای این کار یک نقشه سایت XML ایجاد کرده و آن را از طریق کنسول جستجو به موتورهای جستجو گوگل و بینگ معرفی کنید.
یک نقشه سایت بهینه شده می بایست حاوی لیستی از تمام صفحاتی که موتورهای جستجو به آن نیاز دارند بوده و لینک صفحات تکراری یا صفحات بی ارزش سایت در آن قرار نگرفته باشند. در بسیاری از مواقع برچسب ها و آرشیو های سایت جایی در این لیست ندارند.
وبمستر تولز گوگل و بینگ
یکی از راه های آگاه شدن از نحوه دیده شدن سایتمان توسط موتورهای جستجو، وبمستر تولز است. موتورهای جستجوی گوگل و بینگ این ابزار را برای کاربران ایجاد کرده و آن را به رایگان در دسترس آنها قرار داده اند.
شما می توانید از این لینک برای دسترسی به وبمستر تولز گوگل (اخیرا نام آن به کنسول جستجوی گوگل تغییر پیدا کرده است) و از این لینک نیز برای دسترسی به وبمستر تولز بینگ استفاده کنید. اگر تاکنون از این ابزار استفاده نکرده اید، در اولین گام اکانتی ساخته و آدرس نقشه سایت را در این ابزار ثبت کنید.
وبمستر تولز می تواند اطلاعات ارزشمندی را در مورد وبسایتتان در اختیار شما قرار دهد. شما می توانید رتبه سایت در کلمات کلیدی مختلف، تعداد بک لینک ها به سایتتان، تعداد صفحات ایندکس شده از سایت، خطاهای پایشی و دیگر موارد را در این ابزار مشاهده کنید.جهت اینکه بدانیم چگونه سئوکار شویم می توانید از این وبسایت استفاده کنید.
فایل Robots.txt
فایل Robots.txt در مسیر ریشه هر سایتی وجود داشته و از آن می توان برای راهنمایی موتورهای جستجو مبنی بر اینکه کدام فایل ها و مسیرها را می توانند پایش و ایندکس کنند، استفاده کرد.
در حالت نرمال تنها یک بار تنظیم این فایل کافیست و نیازی به تغییرات مستمر آن نمی باشد. برای آسودگی شما ابزاری برای تست این فایل در کنسول جستجوی گوگل وجود دارد و با استفاده از آن می توانید بررسی این فایل بپردازید. این ابزار در مواقعی که احیانا به صورت تصادفی جلوی دستری ربات های گوگل به یک مسیر خاص را گرفته باشد، بسیار مفید است.
- ۰۱/۰۴/۰۸